Peter Klučka, národný cyklokoordinátor, Vás pozýva nazrieť na jeho putovanie po medzinárodných cyklocestách EuroVelo, ktoré vedú naprieč Slovenskou republikou. Sám sa rozhodol pred pár rokmi absolvovať EuroVelo trasy, ktoré prechádzajú jeho rodným mestom.

V dnešnom diely si predstavíme jeho putovanie po cyklotrase EuroVelo 6, ktorú prešiel na dve etapy.

EuroVelo 6

EuroVelo 6 som absolvoval v dvoch etapách. V prvej etape v roku 2016 od Atlantiku do Bratislavy v celkovej dĺžke 2500 kilometrov som sa na štart cyklotrasy vo Francúzsku dopravil vlakom s prestupmi v Zurichu a v Paríži. Potom už 23 dní na bicykli domov do Bratislavy. Druhú etapu v roku 2017 z Bratislavy do ústia Dunaja v Čiernom mori som absolvoval najprv 17 dní na bicykli a späť domov vlakom.

Krajina popri rieke Loire so svojimi slávnymi zámkami

EuroVelo 6 začína pri bývalej nemeckej ponorkovej základni pri francúzskom meste Saint Nazaire, ležiacom pri ústí rieky Loire do Atlantického oceánu a postupne kopíruje rieky Loire , Saone, Doubs a francúzske vodné kanály. Nie je zrejme potrebné nikoho presviedčať o záujme turistov z celého sveta, vidieť na vlastné oči zámky na Loire, popri ktorých cyklotrasa EuroVelo 6 prechádza. Úsek cyklistickej cesty dlhý takmer 800 kilometrov, je súčasťou svetového kultúrneho a prírodného dedičstva UNESCO. Okrem možnosti návštevy starostlivo udržiavaných zámkov, postavených v prekrásnej scenérii okolia rieky Loire, môžu návštevníci obdivovať aj bohatú sieť vodných ciest. V minulosti boli tieto vodné cesty využívané predovšetkým na prepravu nákladu. Dnes slúžia na prepravu turistov, ktorí na vlastných, alebo prenajatých plavidlách, spoznávajú Francúzsko. Jeho prírodu, mestá, gastronómiu, vrátane skvelých vín, ako aj životného štýlu obyvateľov. Väčšina návštevníkov tejto vodnej cesty využíva na prepravu do blízkeho okolia aj bicykle.

Aj takéto rána ma čakali pri Loire

Po prechode francúzsko-švajčiarsko-nemeckých hraníc a po prekonaní pohoria Čierny les pokračuje cesta od prameňa rieky Dunaj v Donaueschingen symbolicky cez štyri hlavné európske mestá Viedeň, Bratislavu, Budapešť a Belehrad až k ústiu Dunaja do Čierneho mora, pri rumunskej dedinke Sulina. Dunaj tu vytvára prírodnú rezerváciu „Delta Dunaja“, ktorá očarí každého návštevníka svojou majestátnosťou a množstvom vodného vtáctva, rýb a turistov.

Cyklocesta EuroVelo 6 ide aj popri umelých vodných kanáloch

Fenomén medzinárodnej cykloturistickej cesty EuroVelo 6, spájajúcej Atlantik s Čiernym morom tak žije aj v ďalších krajinách popri Dunaji. V Maďarsku, Srbsku, Chorvátsku a v Rumunsku. Druhá najväčšia európska rieka Dunaj ponúka po celej svojej 2 900 kilometrovej dĺžke širokú možnosť ubytovacích, stravovacích a opravárenských kapacít.

V Rumunsku popri Dunaji sa „zastavil“ čas

Na cykloturistických mapách je EuroVelo 6 vyznačená po celej svojej 4 500 kilometrovej dĺžke, ale ten posledný a najdlhší 1 000 kilometrový rumunský úsek sa ešte len postupne pripravuje. Je potrebné aby spĺňal všetky technické, prevádzkové a organizačné podmienky medzinárodnej cykloturistickej cesty. Stojí za to vidieť dunajskú scenériu v úseku prírodnej rezervácie Železné vráta alebo historické fragmenty vlády rímskej ríše a odporu tráckeho kráľa Decebala.

Dunaj sa v Rumunsku dostáva do zovretia hôr

Slovenskom vedie 168 kilometrový úsek prevažne po ľavej strane rieky a to od rakúskeho Bergu, až po maďarský Ostrihom. Okrem aktuálne pripravovaného úseku Kravany nad Dunajom – Štúrovo, prechádzajú cyklisti po spevnenom betónovom, prípadne asfaltovom povrchu. Môžu tak navštíviť Bratislavu, vodné dielo Čunovo- Gabčíkovo, Komárno a Štúrovo, kde EuroVelo 6 prechádza na pravú stranu rieky a smeruje ďalej do Budapešti. Cestou míňajú malebné juhoslovenské dedinky Dobrohošť, Vojku, Ňárad, Ižu, Patince, Radvaň nad Dunajom, Moču a Kravany nad Dunajom. Okrem možnosti priameho kontaktu s riekou Dunaj ponúkajú aj ubytovacie, stravovacie a opravárenské služby. Neďaleko obce Iža možno napríklad navštíviť zvyšky rímskeho opevnenia Kelemantia, tvoriaceho súčasť tzv. Limes Romanus, pochádzajúceho z druhého storočia nášho letopočtu. Medzi obcami Patince a Virt sa zase nachádza vzácna technická pamiatka - parná prečerpávacia stanica z konca 19. storočia, ktorá slúžila až do roku 1974 na prečerpávanie priesakových a vnútorných vôd za dunajskú hrádzu.

Po vybudovaní cyklistického a pešieho spojenia cez rieku Ipeľ, vlievajúcu sa pod Štúrovom do Dunaja sa vytvára možnosť dostať sa z Bratislavy do Budapešti plynule na dvoch kolesách aj po ľavej strane Dunaja.

Peter Kľučka

Národný cyklokoordinátor

Ministerstvo dopravy a výstavby SR